Fortsätt till huvudinnehåll

Kass i magen? Kvass för magen!

Jag rekommenderar ofta mina patienter att dricka kvass. Kvass är en fermenterad dryck som görs på rågbröd och kommer från Ryssland, säger Wikipedia. Såhär långt stämmer det bra, förutom att det finns en hälsovariant som görs på annat än bröd och det är det jag tänker på här, när jag talar om kvass.

Varför dricka kvass?
One glass morning and night is an excellent blood tonic, promotes regularity, aids digestion, alkalizes the blood, cleanses the liver and is a good treatment for kidney stones and other ailments.” - See more at: http://www.homemademommy.net/2013/08/how-to-make-beet-kvass-that-actually-tastes-good.html#sthash.2Mtt5SqQ.dpuf
Vikten av en bra tarmflora för immunförsvaret är väldokumenterat inom biomedicin. Frågan är bara hur man reparerar en skadad tarmflora. Svaret är tyvärr allt annat än enkelt. Saknar man goda tarmbakterier, då ger man större utrymme åt de dåliga att föröka sig. Hur man blir av med de dåliga bakterierna är en annan fråga men nu tittar vi på hur man boostar de goda.
Många tar probiotika och är nöjda och glada för att de tror på hälsoindustrin och dess rekommendationer. En "vanlig" probiotika hjälper magen någorlunda men bakteriefloran från tabletterna kan tyvärr inte kolonisera (bosätta sig och föröka sig) våra tarmar. De ger en viss effekt så länge man tar dem, sedan kommer besvären tillbaka. Det spelar inte heller någon roll om det är en "bred" probiotika med upp till 12-16 olika bakteriestammar för när man tittar på innehållsförteckningen så ser man att de flesta innehåller Lactobacillus och Bifidobakterier. Dessa har oftast just med nedbrytningen av mjölk att göra och vid en närmare undersökning finns de inte med på listan över de 57 mest förekommande bakterier i våra tarmar.

Förr i tiden, när vi inte var så "hygieniska" och kanske inte heller var så nogranna med att tvätta bort all "skit" från våra grönsaker och frukt, kunde vi faktiskt få i oss en större variation av mikroflora och jordbakterier. Självklart råder jag inte att sluta skölja sina grönsaker, den tiden är förbi. De flesta har ingen egen trädgård, vi vet inte vad våra grönsaker har gått igenom innan de når oss....så...fortsätt ni skölja era grönsaker.



Så tillbaka till frågan varför dricka kvass?
1. Den är fermenterad och hjälper tillföra en något annorlunda microflora än Lactobacillus och Bifido. Den löser inte allt, innehåller inte alla ca ett tusen bakteriestammar som en frisk människa ska ha i magen, men lite är bättre än ingenting.
2. Beroende på vilka grönsaker, kryddor och läkeörter man gör kvass på kan man ytterliga göra den mer nyttig. Vissa grönsaker är blodtryckssänkande, andra är utrensande, har en viss verkan på t ex gallproduktion osv Tillägger vi medicinalörter så kan vi ju lägga till deras goda egenskaper.
3. Kvass är en stärkande tonikum
4. Utrensande

Varför hemmagjord kvass och syrade grönsaker?
När jag nämner syrade grönsaker och kvass frågar vissa om det går lika bra att köpa. Nja, svarar jag då oftast. De flesta syrade grönsakerna på marknaden genomgår en pastörisering, vilket förbättrar hållbarheten och stabiliserar smaken, för man stannar av fermenteringsprocessen. Problemet är bara att genom pastöriseringen dödar man även just de bakterierna och microberna som vi är ute efter! Det enda man kan göra är att ringa tillverkaren och fråga om de kan garantera att produkten inte har blivit pastöriserad. En opastöriserad vara fortsätter att "leva" sitt eget liv, fermenteringen fortgår, man ska helst ha burkarna eller flaskorna i kylen för att sakta ner den här processen.

Hur gör man kvass?
Det finns lika många sätt att göra kvass på som hushåll, skulle jag vilja säga men vissa saker kan vara bra att veta. Syrade grönsaker ska helst finfördelas för att de ska lättare fermenteras, de blir godare att äta på det här sättet, plus att man oftast använder endast salt och eventuellt vassle till processen.

När det gäller kvass ska man tänka på att microberna vill ha någon typ av socker att äta på och någon typ av bakterikultur som startar upp processen. Det går faktiskt bra att använda vanligt socker, för det kommer ändå att förbrukas och försvinna i fermenteringen, vissa går tom så långt som att påstå att det gör inget om du inte använder ekologiska grönsaker för eventuella bekämpningsmedel och gifter kommer att ätas upp av bakteriefloran. Vill du ändå inte använda socker, då kan du lägga till ett äpple med skalet på, banan eller honung. Rödbetor i sig innehåller en del socker men inte tillräckligt för att få fermenterade grönsaker inom 7-10 dagar. Har du tillgång till en bakteriekultur i påse kan du använda det, annars går det bra att lägga till en stor matsked gräddfil. För att tillverka gräddfil andvänds pastöriserad grädde med tillskott av levande syrningskultur. Se Arlas  hemsida.
Vill man göra en supernyttig dryck, då kan man även tillägga inulin, vilket är den vanligaste prebiotikan och används ofta i behandlingen av olika tarmsjukdomar. (Prebiotika=mat för goda bakterier)
OBS! Laktosintoleranta behöver inte fundera på gräddfilen, mjölksockret i den förbrukas helt av bakteriefloran i drycken.



Ta en glasburk på 2-3 liter, fyll på med ca 1/2kg grovt hackade rödbetor och möjligen en stor klyfta vitkål, riven. Vitkålen är inget måste men den ger en godare smak. Du kan spara de yttre bladen som ändå inte används i matlagningen, tvätta de ordentligt och använd det som lock över rödbetorna så att de inte flyter upp till ytan under fermenteringens gång.  Lös upp salt och socker i vattnet och häll över grönsakerna. Fyll inte upp burken helt, lämna några centimeter kvar upp till ytan för att grönsakerna kommer att röra på sig under fermenteringens gång. På med ett tättslutande lock och ställ den i rumstemperatur i ca 14 dagar. Efter den här tiden kan du sila av vätskan och förvara den i kylskåp.
Rödbetskvass sägs lindra sura uppstötningar! Mer om rödbetans goda egenskaper kommer jag att lägga upp i ett separat inlägg.
Må väl och hoppas det smakar!

För dig som är patient hos mig: doseringen tar vi upp på besöket!

UPPDATERING: Flera har haft problem med mögelbildning på sin kvass, ta bort gräddfilen helt enkelt, så bör du inte få sådana problem! 
Använd även lite mer salt och mindre socker.
Nytt recept:
3-4 rödbetor
1 klyfta vitkål
1/2 dlsocker
2-3 tsk salt
2-3 liter vatten,beroende på storleken på burken du hittar :)
 



One glass morning and night is an excellent blood tonic, promotes regularity, aids digestion, alkalizes the blood, cleanses the liver and is a good treatment for kidney stones and other ailments.” - See more at: http://www.homemademommy.net/2013/08/how-to-make-beet-kvass-that-actually-tastes-good.html#sthash.2Mtt5SqQ.dpuf
One glass morning and night is an excellent blood tonic, promotes regularity, aids digestion, alkalizes the blood, cleanses the liver and is a good treatment for kidney stones and other ailments.” - See more at: http://www.homemademommy.net/2013/08/how-to-make-beet-kvass-that-actually-tastes-good.html#sthash.2Mtt5SqQ.dpuf

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

gör sesammjölk mer lättupptaglig

Det är alltid något jag går och filurar på... Jag har tagit bort mjölken från vår diet för ca fyra fem år sedan och sen dess har jag använt havremjölk i både matlagningen och till müsslin. Det var en enkel lösning, det krävde inga uppoffringar, det var bara att ta och ersätta mjölken med något annat. Det var bekvämt. MEN (du kommer att hitta mina MEN i nästan alla mina inlägg;P) då började jag fördjupa mig lite mer i syra/basbalansen och började fundera över vardagsrutinerna. Havremjölk är gott och nyttigt men det försurar kroppen rätt så kraftigt, därför prövar jag nu andra ENKLA alternativ. Jag tycker nämligen att det ska vara enkelt och lätt, annars vet jag att jag tröttnar förr eller senare och trots de bästa intentionerna faller jag tillbaka till det gamla invanda. Ja, ja, jag vet, jag arbetar ju med hälsa, jag borde föregå med gott exempel. Eller åtminstone låtsas att jag gör allt rätt. Men det gör jag inte. Jag tror även att det är okej att vara mänsklig, man får

oxalsyra och hämmad kalkupptag - forts

God morgon på er alla! Här sitter jag med ett glas sesammjölk och ska jag vara riktigt ärlig så måste jag medge att den smakar...sisådär...BITTERT!!!!! Vi kan väl bara säga att jag föredrar mandelmjölk. Har surfat lite och sökt efter alternativ till "smakförbättring" och de flesta använder en dadel eller en banan som de lägger till vid mixningen. Banan kan jag gissa ger en mer smoothie-liknande konsistens, det vill jag inte ha, dadlar kan jag testa nästa gång. Jag hittade även ett annat recept som jag tror kan vara gott, choklad chailatte på sesammjölk! Jag får väl återkomma när jag har testat det. Dagens tema är en fortsättning på sista inlägget, där jag tog upp att kalcium i annars mycket kalkrika livsmedel blir praktiskt tagit oupptaglig på grund av ett högt oxalsyrainnehåll. Upptaget av kalcium i tarmen påverkas också av andra faktorer i maten. Förutom oxalsyran har störst betydelse mängden fytinsyra och fosfat. Oxalsyra finns bl a i en del fröer, t ex sesamfrön, e

Favoritsmoothien är grön och smakar av tropikerna

Här kommer ett recept på smoothien som jag gillar starkt för tillfället: 250ml spenatblad 1/2 dl mangotärningar (eller mango/ananas blandat) 1 banan 1 dl kokosmjölk 1 bit riven ingefära 1/4 tsk kanel 1/2 tsk gurkmeja lite svartpeppar 1 tsk linfrön 1 msk Maca pulver (kan uteslutas) 6-7 dl eller mer filtrerat vatten tills du får önskad tjocklek (jag har rätt mycket vatten i, det funkar bäst för mig när det är lätt att hälla ur mixern och det inte kladdar fast vid glasväggen) Har du problem med magen efter smoothien, så kan låg magsyra vara en anledning. Du kan pressa i en 1/2 citron och se om det funkar bättre.