Fortsätt till huvudinnehåll

oxalsyra och hämmad kalkupptag - forts

God morgon på er alla! Här sitter jag med ett glas sesammjölk och ska jag vara riktigt ärlig så måste jag medge att den smakar...sisådär...BITTERT!!!!! Vi kan väl bara säga att jag föredrar mandelmjölk.
Har surfat lite och sökt efter alternativ till "smakförbättring" och de flesta använder en dadel eller en banan som de lägger till vid mixningen. Banan kan jag gissa ger en mer smoothie-liknande konsistens, det vill jag inte ha, dadlar kan jag testa nästa gång.
Jag hittade även ett annat recept som jag tror kan vara gott, choklad chailatte på sesammjölk! Jag får väl återkomma när jag har testat det.

Dagens tema är en fortsättning på sista inlägget, där jag tog upp att kalcium i annars mycket kalkrika livsmedel blir praktiskt tagit oupptaglig på grund av ett högt oxalsyrainnehåll.

Upptaget av kalcium i tarmen påverkas också av andra faktorer i maten. Förutom oxalsyran har störst betydelse mängden fytinsyra och fosfat. Oxalsyra finns bl a i en del fröer, t ex sesamfrön, en del bladgrönsaker som spenat och mangold och rabarber medan fytinsyra och fosfat finns i exempelvis baljväxter och fullkornscerealier. Mellan 50 och 65% absorberas från bladgrönsaker med lågt innehåll av oxalsyra. Hit räknas grönkål, brysselkål, broccoli, salladskål, vitkål, savojkål, olika sallatssorter och krasse. Även absorptionen av kalcium från rotfrukter och  frukt är hög.
Kalcium/oxalsyra kombinationen bör man undvika av andra skäl också, bla a för att den har en viktig roll i bildandet av njursten.


Här kommer lite siffror för skojs skull :)

Grönsaker med hög kalciumhalt/låg oxalsyra
Majrova, bladen: 105 mg per 1 kopp, hackad
Grönkål: 90 mg per 1 kopp hackad grönsak
Okra: 81 mg per kopp, rå
Bok choi (pak choi): 73 mg per 1 kopp hackad grönsak
Butternut Pumpa: 67 mg per kopp, rå
Broccoli: 42 mg per 1 kopp, hackad
Blekselleri: 40 mg per 1 kopp, hackad
Brysselkål: 37 mg per 1 kopp, hackad
Kål: 33 mg per 1 kopp, hackad
Ruccola: 32 mg per 1 kopp, rå
(1 kopp=ca 2,5 dl)
Må väl!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

gör sesammjölk mer lättupptaglig

Det är alltid något jag går och filurar på... Jag har tagit bort mjölken från vår diet för ca fyra fem år sedan och sen dess har jag använt havremjölk i både matlagningen och till müsslin. Det var en enkel lösning, det krävde inga uppoffringar, det var bara att ta och ersätta mjölken med något annat. Det var bekvämt. MEN (du kommer att hitta mina MEN i nästan alla mina inlägg;P) då började jag fördjupa mig lite mer i syra/basbalansen och började fundera över vardagsrutinerna. Havremjölk är gott och nyttigt men det försurar kroppen rätt så kraftigt, därför prövar jag nu andra ENKLA alternativ.
Jag tycker nämligen att det ska vara enkelt och lätt, annars vet jag att jag tröttnar förr eller senare och trots de bästa intentionerna faller jag tillbaka till det gamla invanda. Ja, ja, jag vet, jag arbetar ju med hälsa, jag borde föregå med gott exempel. Eller åtminstone låtsas att jag gör allt rätt. Men det gör jag inte. Jag tror även att det är okej att vara mänsklig, man få…

Kass i magen? Kvass för magen!

Jag rekommenderar ofta mina patienter att dricka kvass. Kvass är en fermenterad dryck som görs på rågbröd och kommer från Ryssland, säger Wikipedia. Såhär långt stämmer det bra, förutom att det finns en hälsovariant som görs på annat än bröd och det är det jag tänker på här, när jag talar om kvass.

Varför dricka kvass?
One glass morning and night is an excellent blood tonic, promotes regularity, aids digestion, alkalizes the blood, cleanses the liver and is a good treatment for kidney stones and other ailments.” - See more at: http://www.homemademommy.net/2013/08/how-to-make-beet-kvass-that-actually-tastes-good.html#sthash.2Mtt5SqQ.dpuf Vikten av en bra tarmflora för immunförsvaret är väldokumenterat inom biomedicin. Frågan är bara hur man reparerar en skadad tarmflora. Svaret är tyvärr allt annat än enkelt. Saknar man goda tarmbakterier, då ger man större utrymme åt de dåliga att föröka sig. Hur man blir av med de dåliga bakterierna är en annan fråga men nu tittar vi på hur man b…