Fortsätt till huvudinnehåll

pH och tungmetaller

Jag tror inte att diskussionen om pH har undgått någon och det finns så mycket matnyttigt om det på nätet! läs mer på ex vis Cureas blogg

Vi vet att en försurning i kroppen kan ligga bakom värk, inflammationer, övervikt, hjärt- och kärlproblem, försämrad matsmälting, för tidigt åldrande, diabetes, ilska, irritation, högt blodtryck, problem med nerv- och hormonsystemet...listan kan göras mycket lång. Vi har också förstått att det är viktigt att hjälpa kroppen att bibehålla syra/basbalansen.

MEN, det som är viktigast i sammanhanget är att försöka hitta anledningen: varför blir vi försurade? Stress, ilska, ångest höjer syrahalten i kroppen. Idag äter de flesta av oss övervägande syrabildande kost: ex vis kaffe, te, socker, kött, mjölmat osv. Utöver det tillkommer alla kemikalier och miljögifter, tungmetaller som omger oss och här kan vi faktiskt leta efter den huvudsakliga anledningen till att vi är försurade. Tungmetaller är syrabildande, så att hålla på och basa kroppen innan vi har gjort en tungmetalldetox, är som att slåss mot väderkvarnar, det blir en never ending story.

Bäst resultat uppnår man om man kombinerar följande steg och kör det någorlunda samtidigt:
tungmetalldetox(kelering) - basa kroppen - förbättra leverfunktionen

Vad menar jag med "någorlunda" samtidigt? Jo, man börjar med en pH test i morgonsaliv och urin och utifrån de resultaten börjar man antingen detoxa direkt eller jobbar med att få igång kroppens syrautsöndring först, innan man börjar med utrensningen.

Och här kommer reklampausen:
Självklart kan vi hjälpa dig med allt detta om du bor i Borås med omnejd! (såsom Göteborg till exempel :P)

 Må väl!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

gör sesammjölk mer lättupptaglig

Det är alltid något jag går och filurar på... Jag har tagit bort mjölken från vår diet för ca fyra fem år sedan och sen dess har jag använt havremjölk i både matlagningen och till müsslin. Det var en enkel lösning, det krävde inga uppoffringar, det var bara att ta och ersätta mjölken med något annat. Det var bekvämt. MEN (du kommer att hitta mina MEN i nästan alla mina inlägg;P) då började jag fördjupa mig lite mer i syra/basbalansen och började fundera över vardagsrutinerna. Havremjölk är gott och nyttigt men det försurar kroppen rätt så kraftigt, därför prövar jag nu andra ENKLA alternativ. Jag tycker nämligen att det ska vara enkelt och lätt, annars vet jag att jag tröttnar förr eller senare och trots de bästa intentionerna faller jag tillbaka till det gamla invanda. Ja, ja, jag vet, jag arbetar ju med hälsa, jag borde föregå med gott exempel. Eller åtminstone låtsas att jag gör allt rätt. Men det gör jag inte. Jag tror även att det är okej att vara mänsklig, man får

oxalsyra och hämmad kalkupptag - forts

God morgon på er alla! Här sitter jag med ett glas sesammjölk och ska jag vara riktigt ärlig så måste jag medge att den smakar...sisådär...BITTERT!!!!! Vi kan väl bara säga att jag föredrar mandelmjölk. Har surfat lite och sökt efter alternativ till "smakförbättring" och de flesta använder en dadel eller en banan som de lägger till vid mixningen. Banan kan jag gissa ger en mer smoothie-liknande konsistens, det vill jag inte ha, dadlar kan jag testa nästa gång. Jag hittade även ett annat recept som jag tror kan vara gott, choklad chailatte på sesammjölk! Jag får väl återkomma när jag har testat det. Dagens tema är en fortsättning på sista inlägget, där jag tog upp att kalcium i annars mycket kalkrika livsmedel blir praktiskt tagit oupptaglig på grund av ett högt oxalsyrainnehåll. Upptaget av kalcium i tarmen påverkas också av andra faktorer i maten. Förutom oxalsyran har störst betydelse mängden fytinsyra och fosfat. Oxalsyra finns bl a i en del fröer, t ex sesamfrön, e

Favoritsmoothien är grön och smakar av tropikerna

Här kommer ett recept på smoothien som jag gillar starkt för tillfället: 250ml spenatblad 1/2 dl mangotärningar (eller mango/ananas blandat) 1 banan 1 dl kokosmjölk 1 bit riven ingefära 1/4 tsk kanel 1/2 tsk gurkmeja lite svartpeppar 1 tsk linfrön 1 msk Maca pulver (kan uteslutas) 6-7 dl eller mer filtrerat vatten tills du får önskad tjocklek (jag har rätt mycket vatten i, det funkar bäst för mig när det är lätt att hälla ur mixern och det inte kladdar fast vid glasväggen) Har du problem med magen efter smoothien, så kan låg magsyra vara en anledning. Du kan pressa i en 1/2 citron och se om det funkar bättre.